lördag 9 januari 2010

Kvinnlig inspiration


Starka kvinnor är alltid en inspiration. Starka kvinnor anno 1847 är fantastiskt. Jag har sett Jane Eyre på Dramaten. Fantastiskt!! Att hon stod upp för sig själv, att hon vågade, att hon vägrade. Det är det inte alla som gör 160 år senare. Jane Eyre var onekligen en banbrytare och jag hoppas även en inspiration för kvinnorna i sin samtid. Jag blev inspirerad och känner mig stolt som kvinna. Till den känslan lämnade jag Lilla scenen. Föreställningen hade dessutom en av de absolut bästa scenografierna jag någonsin sett. Tänk så långt man kan komma med lite segelduk.

Som tantsnusk kan jag bjuda på: Ja, Michael Nyqvist har onekligen pondus och utstrålning som drar blickarna till sig. Dock mumlar han. Jag vill framhålla Julia Dufvenius som den duva hon är och fantastiska Basia Frydman som en underbar liten femåring.

Ta din väninna under armen och se!
Sen kommer ni drömma om böljande sammet.

Foto: Roger Stenberg

Inga kommentarer: