onsdag 6 januari 2010

Det var lovet det

Nu har jullovet kommit till sitt slut. Imorgon återkommer allvaret. Det känns faktiskt ganska skönt att återgå till någon form av vardag. Jag har ju ändå varit ledig sen jag gick hem från jobbets lilla julfest den 17 december. Jag måste ställa denna, i mitt liv ständigt, efter ledighet, återkommande, fråga: Vad har jag gjort egentligen?

Jag har tittat på den sjuka mängden snö som kom i Hudiksvall, dvs. en halvmeter. Jag har skottat snö, fikat med vänner på ungdomstidens kafé. Ja, de har fortfarande påtår. Firat den lugnaste julen i mannaminne. Lagat julmat. Min romsill gjorde succé. Fikat lite till. Sett på en hel del film, mina föräldrar har ju spännande betalkanaler. Läst en bra bok om mannen/figuren/myten som vid 9-års ålder satte igång min fascination för seriemördare: Jack the Ripper. Avslutat den sista delen i Fogelströms Stad-serie, så nu kan jag prata om annat. Påbörjat Andningsgunga av Herta Mûller 2009 års Noblpristagare. Firat en mycket trevlig och rolig nyårsafton. Väl värt att nämna var den den fantastiska Kantarell- och chèvresoppan vi avnjöt till förrätt samt mitt sjukligt goda bidrag till efterrätt: Nigella's Girdelbuster pie. Jag säger bara: whiskykola sås till folket! Sist men inte minst har jag spelat Settlers. Till den milda grad att jag skäms för att säga hur många timmar i sträck. En hint är i alla fall att det gjorde sjukt ont i min beniga lilla ända. Jag har ändå hunnit träffa goda vänner och spenderat tid med min man som för ovanlighetens skull haft några lediga dagar.

Det är med friska tag jag låter klockan ringa klockan 06.10 imorgon och återkommer till vårterminen 2010.

2 kommentarer:

Kusin Peter sa...

Sjukt med snö i hudik alltså. När jag och Madde åkter därifrån i lördags gick det upp till midjan på mig.

Lina the Teacher sa...

Lite synd att man inte hade ordentliga grejjor så att man kunde bygga en rejäl snökoja. De enorma snöhögarna hade ju onekligen den potentialen.