tisdag 14 april 2009

My key-age

Kan din nyckelknippa säga hur gammal du är?

Det börjar med en första hemnyckel. Jag har fortfarande kvar polisbrickan som satt med min första hemnyckel som jag fick när jag var åtta år och gick på fotbollskola. Den är lite speciell, för den fastnade i en gräsklippare som av en slump kördes av min bror och har därmed hack i sig. Sen skaffar man kanske sig ett jobb med tillhörande nycklar. Du har växt och knippan med dig. Jag flyttade hemifrån - stort steg - och knippan växte med några hundra procent, för nu hade man ju källarförråd och tvättstugenyckel och postfacksnyckel, och självklart den gamla nyckeln till barndomens blåa dörr. Hemmet har bytts ut vid flertalet tillfällen, jobbet likaså. Nycklar har kommit och gått men allt fler består.

Jag tänker då att ju äldre vi blir desto fylligare blir vår knippa. Respektive, flera jobb med många nycklar, cykel, källare...snart måste man skaffa en extranyckel att ha när man går ut och vill bära lätt. Fast man ska kanske se det som ett tecken på att man börjar bli gammal och borde stanna hemma.

Inga kommentarer: