söndag 1 mars 2009

Museikulturen lever

Det har varit lite motigt den här veckan. Min man tar därför med mig ut på rastning - till Vasamuseet. Tyvärr kom vi ett par timmar för sent för ansiktsmålning och barnvisningen men jag blev nöjd ändå. Det är är ju onekligen ett ganska imponerande bygge. Jag gillade den mindre modellen med figurer på, inte så oväntat, jag fastnar alltid vid modeller. Genom dessa får man en bättre bild av livet som det avbildas. Självklart hittar jag nåt att fundera på - nämligen avträdet på skeppet. Det var ju 400 man ombord och två hål i fören med nåt lådaktigt att sitta på. Kan inte ha vart kul att stå i den toakön. Fördelen lär ju ha varit att tvätten fick man så att säga på köpet...

Jag har även gjort en favorit i repris - Nordiska museet och dukade bord. Inte för att jag blir så sugen på stekt duva och gäddaladåb men jag kan inte sluta att förundras vilka tävlingar det måste ha varit i att överträffa varandra hela tiden. Underlättades kanske av att man som gäst tog med sig egna bestick till middagen. Men hur orkade de äta allt!?!? Det är ett mysterium som kvarstår. Jag ämnar prova allt en vacker dag!

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag har hittat hit för att stanna... :-)
Mina batterier är laddade efter helgen. Tack för att du är helt fantastisk! kram!