fredag 9 oktober 2009

Halvhyllemannen

Hur mycket man än ordnar i ny lya så kan det ändå finnas små spår av tidigare boende. Vi har ett par spår i lägenheten. Vi jobbar på att få bort valet av 90-talsaprikosa köksluckor och dåligt målad hall, så det räknar jag inte riktigt. Det stora arvet märks i alla skåp och garderober i lägenheten, och de är många. Överallt finns konstigt placerade, ogenomtänkta och egenhändigt gjorda hyllor i skåp och skafferi. Därav namnet - Halvhyllemannen. Det dyker upp fler halva hyllor som jag först trott har varit där från början men som visar sig vara ditsatta senare och dessutom helt onödiga eller rent av i vägen för ursprungligt ändamål. Senast upptäckte jag att i en garderob finns en smal hylla, som först kändes ganska bra, men när jag levt in mig lite så märktes det att det finns ingen plats att hänga lite längre kläder. Halvhyllemannen har helt sonika fäst stången för galgar lite längre ner för att få plats med - hör och häpna- en hylla till. Vad han har haft alla dessa hyllor till går över mitt förstånd. För gott om plats är det här, vi kommer troligen inte ens fylla alla överskåp.

Favoriten är dock en hylla i skafferiet som vi tog bort från allra första början - den var så smal att det endast fick plats en tonfiskburk på både höjden och djupet. Vad man ska med en sån till går då helt över mitt förstånd. Han kan ju inte ha levt på enbart tonfisk. Eller?

Inga kommentarer: