torsdag 9 oktober 2008

Kärlek till tv

Jag älskar tv-programmet Babel! Det gör allt så legitimt att krypa upp i soffan och bara njuta av allt det som är så kulturpretto att tiden på något sätt stannar upp. Om och om igen få man höra om böcker jag aldrig kommer att läsa, författare som bara Horace har hört talas om. Det finns i det programmet, hur som, tips och reportage om de där guldkornen som jag skriver ner i min svarta lilla bok över böcker som ska avnjutas och konsumeras av mig.


Dessutom så är Babel lätt samhällskritiska på ett så subtilt sätt att jag blir alldeles varm i hjärtat. Min absoluta favorit en återkommande del i programmet där de kritiserar regeringens kultur-jobb-politik genom att ge författare provanställningar på olika platser. i höstens program två placerar de en författare som lokförare, på tåget som aldrig kommer att stanna förrän du blir ett barn. Att jag dessutom tycker om Björn Ranelid och hur han använder språket, gör det hela ack så mycket roligare.

1 kommentar:

Anonym sa...

Björn är en favvis! Har precis läst krigaren och den är fantastisk, vilken bok, vilken berättelse och vilket språk
//Malin