lördag 11 oktober 2008

Bob och kärleken

Babel har självklart besökt årets bokmässa (vilket även jag ska en vacker dag). Detta brukar resultera i ett extrainsatt program, så även i år. En extra liten twist var att de släppte lös Bob Hansson för att fråga författare om alla kan hitta och lättare förstå kärleken genom böcker.

Detta är en alldeles underbar frågeställning i sig. När vi läser så är jag övertygad om att vi självreflekterar och hittar nya sidor av oss själva.När det gäller att förstå kärleken i oss så behöver vi kanske inte sträva efter att hitta den "smäktande, trånande kärleken" som Denise Rudberg uttrycker det. jag vet att jag må vara en aningens pessimistisk, jag är övertygad om att den inte existerar. Den är en konstruktion som i mångt och mycket sätter press på att får prinsessdrömmen (eller prinsdrömmen) uppfylld. Klart man ska älska men var är realismen? Förvisso inte alltid lika rolig att läsa om men det handlar allt som ofta om identifikation. Där står jag fast!

Jag ställer mig hellre till lag Hansson och frågar - Hur fan gör man? Peter Kihlgård, som blir intervjuad av Hansson, menar att boken kan göra oss bättre att älska. Samt det bästa av allt - litteraturen flyttar horisonter och gör oss lite vidsyntare, även gällande kärlek. Det går inte att säga det bättre!

Inga kommentarer: