måndag 4 maj 2009

Äta! Njuta!

Jag har gjort det jag gör bäst. Det vill säga äta! Abbans vad underbart det är att inmundiga ett stycke lyx! Jag har den senaste tiden varit extraordinärt lyxig på den här fronten. På onsdagskvällen delade jag en flaska vitt with my man. Det avnjöts på en grekisk resto på söder. Mat: musslor i tomatsås med vin, chili och smulad fetaost. Sjuklig gott - det är förvisso förrätter ofta, men jag äter dem allt för sällan. Till huvudrätt (här får jag lite dåligt samvete) grillade jätteräkor på en spegel av grönsaker, god sås (kanske med hummer i) och halloumi. Det kunde nästan inte bli bättre. Detta njöt vi av mitt i veckan då valborg skulle "firas" på skilda håll. Nu blev så inte fallet, så vi började om. Matkultur! Jag upprepar: Matkultur!! Vilken matresa. Jag höll mig till Afrika i valet av mina smårätter: rosastekt berberkryddat kött. Lite starkt, mycket gott. Balanserades med ricottafyllda polentabollar som var kryddade med kanel och nejlika. Jag tog förvisso en avstickare till Amerika med quesadillas fyllda med jördärtskocka, citron, dill och massa fårost. Därifrån hämtade jag även desserten: något sorbet-glassliknande i form av Mexican frozen coffee. Kanel, kaffe och en doft choklad i en ljuvlig symbios. Ett ord: götta! På fredagen snokade jag igenom min brors kylskåp och smakade av det goda han tillagat till valborgsmiddag. Lördag:långfrukost med kärleken. Tyvärr fick jag stryk på backgammon igen, men jag börjar bli bättre. Söndag fick brunch tillagad i form av en fantastisk tonfisksallad med lite råstekt potatis. Jag vill börja om igen!

Inga kommentarer: